Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití japonských hlavolamů ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy
Pěničková, Barbora ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou japonských hlavolamů a jejich využitím při výuce matematiky na prvním stupni základní školy. Jejím hlavním cílem je ověřit, zda je možné systematickým vedením, které využívá gradovanou sérii úloh, dovést žáky prvního stupně základní školy v luštění hlavolamu sudoku na úroveň srovnatelnou s úrovní starších žáků a dospělých luštitelů tohoto hlavolamu. Teoretická část je zaměřena na historii sudoku, strategie jeho řešení, několik dalších typů japonských hlavolamů a také na sudoku v kontextu školního využití. Praktická část popisuje sérii experimentů se žáky prvního, později druhého ročníku základní školy, které byly prováděny za účelem ověření hypotézy této diplomové práce.
Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Strnádková, Ivana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Název: CESTY A STRATEGIE ŽÁKŮ 10-12 LETÝCH PŘI ŘEŠENÍ VYBRANÉHO TYPU SLOVNÍCH ÚLOH Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na problematiku vybraných slovních úloh, které dělají všeobecně žákům problémy při jejich řešení. V první, teoretické části diplomové práce, jsou vymezeny a charakterizovány používané slovní úlohy, kterými se zabývá tato práce. Jedná se o slovní úlohy s antisignálem, dynamické, komplementární a grafické. V další části je jejich typologie a postupy, jak tvořit slovní úlohy. Dále jsou zde nastíněny strategie řešení slovních úloh a práce s chybou žáka i učitele. Ve druhé části práce je realizován experiment u každého z typů slovní úlohy, které jsou popsány v teoretické části, a jeho následná analýza na základě strategií žákovských řešení. Tyto strategie jsou dále podrobněji popsány, analyzovány a komentovány. Klíčová slova slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy
Porovnávání strategií při řešení typových slovních úloh
Kohout, Ondřej ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou porovnávání strategií při řešení typových slovních úloh. V teoretické části pojednává o pojmu concept cartoons, o typových slovních úlohách, procesu a strategiích řešení slovních úloh a o výsledcích zahraničních studií, které se porovnáváním řešitelských strategií zabývají. V praktické části práce je provedena analýza vybraných českých učebnic matematiky pro 2. stupeň základní školy včetně příslušných příruček pro učitele z hlediska přítomnosti více řešitelských strategií k jedné slovní úloze a z hlediska didaktického přístupu k typovým slovním úlohám. Jádrem práce je 15 vytvořených pracovních listů, které sestávají z concept cartoons, v nichž dva hypotetičtí žáci předkládají svá řešení stejné typové slovní úlohy. Součástí práce je i konkrétní návrh, jak takový pracovní list implementovat ve výuce, spolu s návrhem možného pokračování využití porovnávání strategií ve výuce matematiky.
Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ
Hoffmann, Jan ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Mošna, František (oponent)
Diplomová práce Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ přináší pohled na problematiku, která je nastíněna názvem. Přitom je zacílena na žákovské strategie řešení úloh, které úzce souvisí s informační gramotností. V práci nejprve vymezuji základní pojmy pro oblast slovních úloh. Následně se zaměřuji na teoretické poznatky z oblasti samotných strategií řešení úloh. Obsahem experimentální části práce je průzkum žákovských řešení osmi vybraných úloh, pomocí kterého jsem hledal odpověď na tři základní otázky této práce. Samotný experiment je rozdělen do dvou větví. Jedna větev experimentu probíhala na nižším stupni víceletých gymnázií, druhá na vyšším stupni víceletých gymnázií a v malé míře i na střední škole. Teoretická část obsahuje pohledy různých autorů na problematiku úloh a slovních úloh. Tyto jednotlivé přístupy představuji a porovnávám. Výsledkem je vymezení pojmů potřebných pro experimentální část práce. Hlavním cílem experimentální části práce je nalezení odpovědí na tři základní otázky této práce, s využitím údajů z nižšího i vyššího stupně víceletých gymnázií. Zaměřil jsem se přednostně na úlohy zahrnující oblast práce s daty, závislostmi a statistikou, která také úzce souvisí s využitím algebraických zápisů a problematikou matematických funkcí. Úlohy pro experimentální část práce jsem...
Strategie užívané při řešení úloh měřících pracovní paměť
Afanasyeva, Krystsina ; Páchová, Anna (vedoucí práce) ; Preiss, Marek (oponent)
Trénink pracovní paměti je poměrně populární téma, avšak procesy, které se dějí během řešení paměťových úloh, jsou popsány velmi málo. Tématem této bakalářské práce je proto zmapovat strategie, používané při řešení úloh typu n-back, a zjistit vliv modality a abstrakce podnětového materiálu na výkon a volbu paměťových strategií. Pro tyto účely byl použit tréninkový program NBack Campaig. Do výzkumu bylo zařazeno 23 dětí ve věku 12 až 14 let, jelikož tato věková kategorie je velmi málo prozkoumána. Respondentům byly prezentovány úlohy vizuální a auditivní modality a různé míry abstrakce. Následně byly s vybranými respondenty provedeny polostrukturované rozhovory pro zjištění jejich paměťových strategií. Statistická analýza prokázala vliv modality podnětového materiálu na výkon. Vliv abstrakce na výkon byl prokázán pouze u úkolů s vizuálním podnětovým materiálem. Dále byly zjištěny strategie, které odpovídaly určitému typu modality a míře abstrakce podnětového materiálu. KLÍČOVÁ SLOVA N-back, strategie, modalita, abstrakce, trénink pracovní paměti.
Symetrický a asymetrický kontext slovních úloh a jeho vliv na úspěšnost žáků a jejich chyby
Matějková, Klára ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Práce se zabývá souvislostí mezi formulací matematických slovních úloh a jejich správným pochopením u žáků. Hlavní pozornost je věnována sémantickým vodítkům přítomným v zadání slovní úlohy. Práci lze rozdělit na dvě části. V první části, která poskytuje teoretický rámec celé práci, je vymezení pojmu slovní úloha. Zmíněny jsou fáze řešení slovních úloh a možné klasifikace slovních úloh. Větší pozornost je věnována úlohám s antisignálem a jsou zavedeny nové pojmy asymetrického a symetrického kontextu, tzv. sémantických vodítek. Následuje rešerše několika souvisejících zahraničních výzkumů. Jádrem práce je druhá část obsahující výzkum zkoumající, zda budou žáci úspěšnější při řešení úloh s asymetrickým kontextem než v úlohách se symetrickým kontextem. Tento vliv byl zkoumán na dvou typech úloh a pro čtyři věkové kategorie. Výzkum probíhal za pomoci krátkých testů a účastnilo se ho 503 žáků vybraných pražských základních škol a gymnázií a studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Vyšší úspěšnost pro asymetrický kontext než pro symetrický se potvrdila u slovních úloh na dělení u všech účastníků kromě vysokoškolských studentů a u úloh na zápis rovnice byli úspěšnější pouze žáci 2. ročníku SŠ. Součástí práce je návrh možného využití získaných výsledků. KLÍČOVÁ SLOVA Slovní úloha, strategie řešení,...
Strategie řešení úloh o obsahu rovinných obrazců na základní škole
Patočková, Věra ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
Tématem diplomové práce jsou žákovské strategie řešení vybraných úloh o obsahu rovinných obrazců. Součástí teoretické části je vymezení základních pojmů - úloha, obsah, úlohy o obsahu, řešení úloh, strategie řešení. Rovinné obrazce jsou rozděleny do jednotlivých školních ročníků. U každého rovinného obrazce jsou ukázky typů úloh, které se nejčastěji objevují na základních školách. Praktická část práce začíná přípravou experimentu, kde je uveden cíl experimentu, výběr úloh pro tento experiment, popis testované skupiny a způsob získávání dat. Následuje popis provedení experimentu. Jeho součástí jsou tři úlohy na obsah rovinných obrazců, které řešili žáci osmých a devátých ročníků. Uvedeny jsou předpokládané strategie, očekávané chyby a analýza žákovských řešení. Pro každou úlohu jsou porovnány očekávané řešitelské strategie a strategie, které žáci použili ve skutečnosti. Výsledek experimentu je shrnut v závěru. Klíčová slova: úloha, obsah, úlohy o obsahu, řešení úloh, strategie řešení, heuristické strategie
Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Strnádková, Ivana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Název: CESTY A STRATEGIE ŽÁKŮ 10-12 LETÝCH PŘI ŘEŠENÍ VYBRANÉHO TYPU SLOVNÍCH ÚLOH Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na problematiku vybraných slovních úloh, které dělají všeobecně žákům problémy při jejich řešení. V první, teoretické části diplomové práce, jsou vymezeny a charakterizovány používané slovní úlohy, kterými se zabývá tato práce. Jedná se o slovní úlohy s antisignálem, dynamické, komplementární a grafické. V další části je jejich typologie a postupy, jak tvořit slovní úlohy. Dále jsou zde nastíněny strategie řešení slovních úloh a práce s chybou žáka i učitele. Ve druhé části práce je realizován experiment u každého z typů slovní úlohy, které jsou popsány v teoretické části, a jeho následná analýza na základě strategií žákovských řešení. Tyto strategie jsou dále podrobněji popsány, analyzovány a komentovány. Klíčová slova slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.